Branża IT wkracza do świata mody

150x110

Dostawcy sprzętu IT w Polsce odnotowują niesłabnące zainteresowanie swoją ofertą, zwłaszcza od czasu, kiedy popularność zyskały urządzenia mobilne. Dynamiczny rynek wymaga jednak wyjątkowej uwagi, nie tylko w sferze technologicznej, ale także estetycznej. Coraz częściej liczą się praktyczne aspekty urządzeń, ich jakość i wygląd ale także oryginalne akcesoria dopasowane do sprzętu. Dziś moda przeplata się z technologią, a lifestyle na dobre zagościł w świecie IT.

Od zawsze rynek akcesoriów charakteryzował się  silnym powiązaniem z sytuacją na rynku komputerowym. W ostatnich latach motorem napędowym w tym segmencie była rosnąca sprzedaż urządzeń mobilnych, smartfonów i tabletów. Według IDC (International Data Corporation) w 2012 roku sprzedanych zostało około 130 milionów tabletów - o 85% więcej niż w roku 2011. Lekkie, tablety są sprzedawane, jako wygodne zastępstwo dla laptopoów,, a ich największym atutem jest rozmiar i mała waga, dlatego mogą nam towarzyszyć niemal wszędzie, większość z nich mieści się także w damskiej torebce. Ta popularność sprawiła, że wokół tabletów wyrósł cały segment akcesoriów – od bezprzewodowych głośników, przez klawiatury, na myszkach kończąc.  Ryzykując tezę, że na każdy sprzedany tablet przypada przynajmniej jedno z akcesoriów, mamy przed sobą obraz sporego rynku do zagospodarowania. Zakup niektórych wydaje się wręcz oczywisty, a często niezbędny. Widać to wyraźnie na przykładzie segmentu pokrowców i etui. Wiele z nich budzi zachwyt, a te proponowane przez najlepszych projektantów mody rzucają na kolana swoim niecodziennym designem. Niestety ich cena również zapiera dech w piersiach.


Do głosu w tej materii dochodzą więc firmy IT, które wkraczały już z akcesoriami komputerowymi do branży lifestylowej, promując w ten sposób własne produkty w dużo przystępniejszych cenach, ale nie odbiegających jakością i designem, od wzorów modowych gigantów. Ciekawy wzór, nietypowy materiał – wszystko to ma służyć personalizacji naszego urządzenia i sprawić zarazem, że będziemy wyróżniać się spośród innych. Dlatego coraz częściej torby, czy etui sprzedawane są już nie tylko jako produkt komputerowy, ale także oryginalny element ubioru – mówi Krzysztof Potok, prezes Platinet S.A.


Prócz oryginalnego projektu, liczy się też nietypowy materiał. Filc, skóra, a nawet bambus, wpisujący się w trend Eco sprawia, że rynek akcesoriów jest coraz bogatszy. Akcesoria to już nie tylko folie i słuchawki, ale cały wyspecjalizowany sektor IT. Ich promocji służą coraz częściej aranżowane sesje zdjęciowe, czy współpraca z blogerami, również tymi modowymi.


Po branżowych  targach, widać, jak ten rynek rośnie w oczach. Na imprezach typu Lifestyle Expo (cykliczna impreza o charakterze B2B organizowana przez Radę Rozwoju Handlu Hongkongu - HKTDC), prezentowane są obok siebie  artykuły elektroniczne oraz te z branży lifestylowej – nowatorskie gadżety, a także designerskie akcesoria, w tym te komputerowe. Być może już czas, aby produkty branży IT, prócz paramentów technicznych, odzwierciedlały aktualne trendy mody i zaspokajały gusta najbardziej wybrednych klientów.